lauantai 10. elokuuta 2013

Jumalpuntari: Ptah

Jumalpuntarin, maailma tärkeimmän kirjoitussarjan, kova katse suuntautuu pitkästä aikaa Egyptiin.

Ptah on vanhimpia tunnettuja egyptiläisiä jumaluuksia. Hänen kulttinsa on ollut voimissaan Ala-Egyptissä jo n. 3000 eaa. Ptahin kulttikeskus oli Memfis (Men-nefer), legendaarisen faarao Menesin Niilin suiston suuhun, nykyisen Kairon eteläpuolelle perustama vanhan valtakunnan pääkaupunki, aikansa maailman suurin asutuskeskus (6000 - 30 000 as.). Memfiin kaupungin runollinen nimi on Hikuptah, joka merkitsee Ptahin sielun kotipaikkaa. Näin ollen siis koko nimi Egypti on johdettu Ptahista. (Muinaisegyptiläiset kutsuivat maataan nimellä Kem, nykyarabiaksi se taas on al-Misr.)

 
               Jeff Dahl

Ptah on suuri luoja- ja käsityöläisjumala, maailmanjärjestyksen kehittäjä ja takaaja. Kuvataiteessa hänet esitetään elävänä muumiona, jonka erottaa käärinliinan verhoamasta vartalosta ja vihreästä ihosta. Tyylikäs jumala sonnustautuu myös mittavaan tekopartaan sekä ajeltua päätä peittävään kallonmyötäiseen, uimalakkia muistuttavaan päähineeseen. Joskus harvemmin Ptah esitetään kääpiön hahmossa, ja tämä saattaa liittyä hänen käsityöläisyhteyteensä. Tiedetään, että vanhan valtakunnan aikana Egyptissä epätavallisen lyhytkasvuiset ihmiset saattoivat työskennellä toimissa, joissa pieni koko oli eduksi, esimerkiksi tietyissä erikoistuneissa sepäntöissä.

Jumalan kestävään ja laajalle levinneeseen suosioon - votiiviveistoksia on löydetty Karthagosta - lienee syynä se, että Ptah vetosi voimakkaasti merkittävään väestöryhmään, käsityöläisiin. Tämä ryhmä käsitti artesaanit, arkkitehdit, sepät, puusepät, maalarit ja useimmat, joiden työn tuloksena syntyi konkreettinen tuote (ja muistakaamme, että Egyptissä käsityöläiset olivat vapaita työläisiä; orjuus näyttää olleen usein sotavankeuteen liittynyt instituutio. Vaikka Egyptissä oli orjia, he eivät rakentaneet pyramideja tai temppeleitä.). Käsityöläiset olivat Egyptissä oleellisen tärkeitä. Heidän avullaan toteutettiin valtaisat rakennusprojektit, heidän avullaan rakennettiin liikennevälineet, ja he valmistivat ikuiset leposijat kuolleille. Ei ole ihmeellistä, että heidän jumalastaan tuli suosittu.

Vaikka Ptah identifioitui vahvasti käsityöläisjumalaksi - kreikkalaiset kutsuivat häntä suoraan Hefaistokseksi oman seppäjumalansa mukaan - on hän myös egyptiläislähteiden mukaan koko maailman luoja. Maailmankaikkeus on Ptahin mentaalisten prosessien tulos. Hän ajatteli mielessään maailman platonista ideaa, ja tämä riitti saamaan maailman aikaiseksi. Samoin Ptah kansoitti ajatuksensa voimalla maailman kasveilla, eläimillä ja ihmisillä. Hän on luojajumalan ominaisuudessa vakavasti otettava ja intellektuaaliselta kapasiteetiltaan valtaisan kyvykäs olento, joka vertautuu tässä suhteessa vaivatta Jahve-Jumala-Allahiin, joka on tätä nykyä maailman dominantti tunnustuksellinen jumaluus.

Ptah ei ole millään muotoa deistisen passiivinen luojajumaluus, joka miettii maailman ja jättää sen sitten oman onnensa nojaan. Käsityöjumalan ominaisuudessa hän keksi ja opetti ihmisille tärkeimmät käsityötaidot ja myös taiteelliset kyvyt sekä tekniikat. Egyptiläisille käsityöläinen, jollaiseksi myös taiteilija luettiin, toteuttivat Ptahin kunniaa tehdessään työtään, jota ei voinut täysin erottaa jumalasta. Ptah on myös maailmanjärjestyksen viimeinen takuumies, jonka ajatus ja sana kannattelee koko universumia, myös sen abstrakteimpia osia, kuten oikeutta ja moraalia.


Ptahin toimenkuvasta ja luonteesta antavat viitteitä häneen liitetyt epiteetit, joita on säilynyt hieroglyfiteksteissä. Nämä epiteetit tai lisänimet esiintyvät aina samanlaisina formuloina, ja ne liittyvät jumalan eri valta-alueisiin. Niitä ovat:

  • Ptah, Oikeuden Herra, Ptah, Totuuden Herra (Parasta siis olla rehellinen hänen lähistöllään.)
  • Ptah, Kauniskasvoinen (Rohkenen epäillä: olen nähnyt kääreistään vapautettuja egyptiläisiä muumioita. Mutta ehkä jumalilla on erilaiset kauneusstandardit, tai sitten jumalasta syntyy kauniimpi muumio.)
  • Ptah, joka kuulee rukoukset (Toivottavasti. Muuten on näet melkoista ajanhukkaa niitä sanella.)
  •  Ptah, Seremoniamestari (Oletettavasti nyrpistyy etikettivirheistä.)
  • Ptah, Ikuisuuden Valtias (Hyvin vahva ja tajuttoman siististi muotoiltu viittaus kaikkivaltiuden suuntaan.)
 Ptahin puoliso on Sekhmet. Hän on siis naimisissa raivokkaan naarasleijonanhahmoisen sodanjumalan kanssa. Hänen jälkeläisiään ovat kaunis ja parantava lootusjumala Nefertem sekä hieman yllättäen eräs historiallinen henkilö, kuolevainen, josta tosin tuli jumala: faarao Djoserin henkilääkäri, arkkitehti ja yleisnero Imhotep, joka suunnitteli ja toteutti Sakkaran porraspyramidin 27. vuosisadalla eaa. Ilmeisesti isäukko opetti Imhotepille muutamia vinkkejä arkkitehtuurista ja insinööritaidosta.

Ptah on kovatasoinen jumala, jonka hyväntahtoisuus ja oikeudenmukaisuus vaikuttavat horjumattomilta. Hänet kannattaa pitää tyytyväisenä varsinkin, jos on jotenkin tekemisissä käsityöläisammattien, insinöörintoimien, arkkitehtuuri- ja rakennustoiminnan tai taiteiden kanssa. Hän ei tosin vaikuta juuri lainkaan kostonhimoiselta tai halukkaalta vainoamaan inhokkejaan, mikä tietysti hieman laskee hänen palvomisensa kannustimia. Toisaalta hänen puolisonsa on raivoisa ja väkivaltainen sodanjumala, joten ehkä kannattaa varmuuden vuoksi vältellä sitä mahdollisuutta, että päätyisi pariskunnan puheenaiheeksi kielteisessä mielessä.

Mahti: 10/10. Teki maailmankaikkeuden  ja kaikki olennot ajattelemalla niitä.
Vaikuttavuus: 7/10. Ansiolista on huomattava, mutta ulkomuoto on jumalalle erikoinen. Miksi jumala muumioitaisiin? Miksi jumala valitsisi pysytellä muumioituna?
Vaarallisuus: 3/10. Oikeus on tosin sekin hänestä lähtöisin, mutta hän ei tunnu olevan erityisen halukas pelottelemaan tai rankaisemaan ihmisiä. Potentiaalisesti hirmuisen vaarallinen koko maailmankaikkeudelle, jos saa päähänsä ajatella ei-olemassaolon platonista ideaa. Käytännössä kuitenkin sävyisä ja rauhaa rakastava jumala, jonka oikeusjärjestelmässä rangaistukset on ulkoistettu muille. Tosin naimisissa verenhimoisen naarasleijonan kanssa.
Eettisyys ("hyvyys"): Hyvä ja halukas auttamaan ihmiskuntaa. Kosmisen oikeudenmukaisuuden lähde.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti